El servei de PADES arriba als vint anys havent atès a més de 2.500 persones al Ripollès

En total s’han portat a terme 30.000 visites, amb una mitjana de 133 al mes

20/12/2022.- El Programa d'Atenció Domiciliària Equip de Suport (PADES) ha complert vint anys donant servei a tot el Ripollès, durant els quals s’han atès a més de 2.500 persones. Es tracta d’un recurs d’àmbit domiciliari (domicili o centre residencial), especialitzat en cures pal·liatives, que ofereix suport als Centres d’Atenció Primària per atendre els pacients amb malalties avançades, progressives i incurables que, tot i la complexitat terapèutica del cas, pugui gestionar-se adequadament a casa. Montserrat Bonamaison, metgessa de PADES, resumeix la seva tasca en una frase “ajudem a viure els darrers dies de la persona”.

Es tracta d’un equip especialitzat i format en aquest tipus de malalt, ubicat a l’àrea sociosanitària de l’Hospital de Campdevànol, i que està format per un metge i tres infermeres. També compten amb el suport d’una psicòloga i una treballadora social de l’Hospital. Cal deixar clar que, l’equip de PADES dona suport a l’Atenció Primària i altres especialitats, però no els substitueix, de fet, treballen de forma coordinada i integrada.

El Ripollès és una de les comarques més envellides de Catalunya (un 26% de la població té més de 65 anys) i això fa que molta gent es puguin beneficiar d’aquest servei en el darrer tram de la seva vida. Bonamaison explica també que “en general a la gent gran els agrada la idea de morir a casa, ja que poder estar en el seu entorn els reconforta i tranquil·litza”. L’equip de PADES de l’Hospital de Campdevànol assegura que és una feina “que ens agrada molt” perquè els usuaris “ens obren la porta de casa seva i de les seves vides, i ens fan partícips dels seus sentiments: la por, les esperances, les tristeses i les alegries”. No amaguen, però, que també hi ha una part dura, ja que atenem a la persona en el tram final de la seva vida. “Arribem en moments difícils, tant pel malalt com per la seva família, i la nostra feina és ajudar que no ho siguin tant", asseguren.

Les xifres del PADES del Ripollès

PADES del Ripollès és un servei que cobreix els 365 dies de l’any 12 hores cada dia. Al llarg dels seus vint anys d’activitat ha recorregut mes de 200.000 km i s’han atès uns 2.500 pacients: 28% crònics, 62% pal·liatius, 10% altres (cures diverses). En total s’han portat a terme 30.000 visites, amb una mitjana de 133 al mes. En darrer lloc, cal apuntar que s’han donat 2.000 altes i, d’aquestes, 567 han estat defuncions a domicili.