La posada en marxa d’un TAC a l’Hospital de Campdevànol evitarà desplaçaments als pacients del Ripollès

El nou equipament incorpora un 'software' que pot arribar a reduir la radiació emesa fins a un 70 %

6 de juny de 2017.- L’Hospital de Campdevànol, centre comarcal del Ripollès, disposa, des de fa una setmana, d’un equip de tomografia axial computada (TAC). L’adquisició d’aquest equipament per part del Centre ripollès suposa un gran benefici per als pacients de la comarca, que, quan l’Hospital hagi assumit totes les exploracions amb TAC, ja no hauran de desplaçar-se per sotmetre’s a aquesta prova. De moment, la posada en funcionament de l’aparell s’està fent de manera progressiva, començant per les exploracions menys complexes i, de mica en mica, s’aniran assumint, també, les que tenen més complexitat, fins poder arribar a realitzar totes les que siguin necessàries.

Fins ara, els TAC programats es feien a l’Hospitalari Universitari de Vic i, els urgents, a l’Hospital Universitari Dr. Josep Trueta, de Girona, o, també, a Vic. En el cas concret dels TAC que s’han de dur a terme d’urgències, la incorporació del nou aparell –a part d’evitar desplaçaments per als usuaris– suposa una disminució del temps que és necessari per fer el diagnòstic. Així mateix, significa que passa menys temps fins a l’aplicació de terapèutiques en el cas d’accident vascular cerebral.

D’altra banda, cal destacar que el nou equipament incorpora un software per a la reducció de la radiació, que permet rebaixar-la fins a un 70 % si es compara amb aparells que no incorporen aquest mecanisme. El cost de l’aparell de TAC és d’uns 230.000 euros, als quals s’han de sumar els 90.500 euros que han estat necessaris per adequar la sala. Això significa que l’Hospital de Campdevànol ha dut a terme una inversió de més de 320.000 euros per poder oferir aquest servei als seus pacients.

El 2016, es van fer uns 750 TAC a petició de l’Hospital de Campdevànol. Amb la incorporació d’aquest equipament al Centre, es preveu augmentar la xifra un 30 % i arribar gairebé fins al miler de TAC duts a terme en un any. Amb el nou equip es podran fer proves de totes les zones anatòmiques del cos (cap i coll, tòrax, abdomen, pelvis i extremitat, tant superiors com inferiors).