L’Hospital de Campdevànol mobilitza la població per lluitar contra el Tabac

Un photocall a l’entrada del Centre i un pulmó gegant fet amb globus per representar la població que fuma i la que no són algunes de les iniciatives organitzades

30 de maig de 2018.- Un any més, l’Hospital de Campdevànol organitza activitats amb motiu de la Setmana Sense Fum i el Dia Mundial sense Tabac, que tindrà lloc demà, 31 de maig. En aquesta ocasió, des de l’Entitat es pretén mobilitzar la població i ampliar al màxim la difusió d’informació sobre les conseqüències nocives d’aquest hàbit. Demà hi haurà una paradeta a l’entrada del Centre, on es repartiran globus de diferent colors (negre per a fumadors actius, vermell per a no fumadors, gris per a fumadors passius i rosa per a ex-fumadors). L’objectiu és col·locar els globus en un dibuix gegant d’un pulmó i aconseguir així representar quina és la situació de la població respecte el consum de tabac, per poder crear consciència sobre aquesta situació.

També hi haurà un photocall, perquè els usuaris i treballadors de l’Entitat es puguin fer fotografies, que es penjaran a l’entrada de l’Hospital a mode de collage. Aquestes iniciatives van acompanyades de l’entrega de fulletons informatius, que es duu a terme durant tota la setmana, per explicar les conseqüències que comporta el consum del tabac.

Així mateix, des de l’Àrea Bàsica de Salut de Ribes de Freser-Campdevànol s’han impulsat una sèrie d’activitats a les escoles per tal que els alumnes de 6è de primària, 1r i 2n d’ESO entenguin els efectes perjudicials que té el consum de tabac. A primària, es va fer un taller per reproduir, mitjançant una ampolla, el procés de fumar i es va realitzar un debat sobre la indústria tabaquera i els components i conseqüències del tabac. D’altra banda, a 1r d’ESO, els alumnes van buscar informació sobre aquest tema i el van compartir amb els seus companys per millorar i el coneixement amb relació al tabac. I, amb tot el contingut recollit van fer una carta a un amic o familiar fumador convidant-lo a deixar aquest hàbit. D’entre totes les cartes, es van premiar les tres millors. Quant als joves de segon d’ESO, van poder fer preguntes que ells mateixos havien elaborat a dos testimonis relacionats amb el tabac.

“Hi ha dades que confirmen que la mitjana d’inici de consum de tabac és a partir dels 13,5 anys, motiu pel qual és important organitzar accions dirigies, també, als més joves”, explica el doctor Joan Grané, director gerent de l’Hospital de Campdevànol. Així mateix, des de l’entitat recorden que fumar pot provocar càncer de pulmó, disminució de la fertilitat, cansament precoç, problemes bucals i envelliment de la pell, i que el consum de tabac està relacionat amb malalties cardiovasculars i respiratòries cròniques. És per això que el Centre fa temps que treballa per promoure l’educació sanitària en tot allò que està relacionat amb el tabaquisme.

Cal destacar que l’Hospital de Campdevànol és membre de la Xarxa Catalana d’Hospitals Sense Fum des de l’any 2003 i que, l’any passat, va ser reconegut amb el ‘nivell or’ per part de la Xarxa Internacional d’Hospitals Sense Fum. D’altra banda, des del 2003 la Institució participa en el Dia Mundial sense Tabac i, des d’aleshores, cada any s’han dut a terme diverses activitats per conscienciar tant a la població com els seus treballadors. Així mateix, a partir del 2009, l’Entitat ha integrat programes de deshabituació tabàquica –dirigits a pacients ingressats i al personal de l’Hospital– que ofereixen tractaments farmacològics gratuïts.