L’Hospital de Campdevànol i les associacions del Ripollès celebren la Primera Jornada SUMEM

Diverses entitats de la comarca han donat a conèixer la seva activitat i com poden ajudar pacients i familiars. A l’acte s’ha explicat la tasca que realitza el Consell Consultiu de Pacients de Catalunya i l’aplicació del 061 Cat@Salut La Meva Salut

Un centenar de participants van assistit el passat 30 de gener al matí a la Primera Jornada SUMEM, organitzada per l’Hospital de Campdevànol, l’Associació de Donants de Sang del Ripollès, l’Associació Comarcal per l’Ajuda i la Promoció a les Persones amb Discapacitat (ACPAD), l’Associació de Familiars de Malalts d’Alzheimer i Altres Demències del Ripollès (FADES), el Ripollès Cor, l’Associació Catalana d’Afectats de Fibromiàlgia (ACAF), l’Oncolliga i l’Associació de la Dona a la Vall de Camprodon (ADVAC). L’acte, que es va celebrar a la Fundació Eduard Soler, de Ripoll, es va centrar en els pacients i en les seves famílies, amb l’objectiu d’explicar tot el que les entitats de la comarca poden fer per donar-los suport. A més, es va donar a conèixer el Consell Consultiu de Pacients de Catalunya (CCPC) i l’aplicació del 061 Cat@Salut La Meva Salut.

La conferència inaugural de l’acte va ser a càrrec de Roser Vallès, directora general d’Ordenació i Regulació Sanitàries del Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya, qui va exposar la raó de ser del Consell Consultiu de Pacients de Catalunya. Vallès va fer esment al Pla Estratègic de la participació dels pacients en el sistema sanitari públic, així com a diversos projectes impulsats per aquesta entitat, com un curs en línia de seguretat dels pacients o un cicle de xerrades formatives en bioètica amb relació a l’atenció sanitària. També va fer referència a altres iniciatives que es presentaran en breu i que tenen un impacte directe en el pacient. Tal com va explicar, el Consell Consultiu de Pacients de Catalunya, creat l’octubre del 2012, té com a finalitat donar veu directa als pacients en l’elaboració de polítiques de Salut. Així mateix, va destacar que des del Consell es treballa perquè el pacient sigui un agent actiu en l’evolució del sistema de salut.

A continuació, Xavier Burjons, cap de la Unitat en Atenció al Ciutadà i Comunicació de la Regió Sanitària de Girona, va donar a conèixer l’espai digital de salut i aplicació del 061 Cat@Salut La Meva Salut. En la seva presentació, Burjons va explicar que aquesta eina és un espai digital, personal i intransferible de consulta que permet a la ciutadania disposar de la seva informació personal de salut i utilitzar-la d'una forma segura i confidencial. Així doncs, les persones majors d’edat, per mitjà de Cat@Salut La Meva Salut, poden accedir a les dades i a la informació més rellevant sobre la seva salut.

D’entre el gran nombre d’avantatges que ofereix aquesta eina, Burjons va subratllat que permet disposar de la informació clínica personal, ordenada i classificada en un espai digital sense la necessitat d’haver de guardar informes i documents a casa. A més, segons va dir, possibilita l’accés a la informació des de qualsevol lloc i en qualsevol moment, mitjançant una pàgina web. Així mateix, dóna l’opció al pacient de facilitar aquesta informació a altres professionals sanitaris que hagin de prestar-li assistència i permet realitzar tràmits digitals amb el sistema de salut.

Tot seguit, sis associacions del Ripollès van explicar quina és la tasca que desenvolupen a la comarca, així com de quina manera poden donar suport als pacients i als seus familiars. Concretament, hi van intervenir Marc Ibars, de l’Associació de Donants de Sang de Girona; Andrea Sayago, de l’ACPAD; Manuel Hueso, de FADES; Carles Mauri, de Ripollès Cor; Anna Muñoz, de la seu del Ripollès de l’ACAF, i Isabel Casas i Pilar Bergadà, de l’Oncolliga del Ripollès. Després, es van exposar vivències personals per part de familiars, voluntaris i pacients. Així mateix, la presidenta de l’ADVAC, Amàlia Vázquez, va parlar de la relació entre l’associació, el professional sanitari i el pacient. Per acabar, a l’acte de cloenda es va presentar el vídeo del Consell Consultiu de Pacients de Catalunya.

La jornada va ser conduïda pel showman Jordi LP, una persona que sempre ha estat molt vinculada al Consell Consultiu de pacients. També hi van participar Jordi Munell, alcalde de Ripoll; Jaume Vilarrasa, president del Patronat de la Fundació Hospital de Campdevànol; Josep Trias, director dels Serveis Territorials de Salut de Girona, i Joan Grané, director gerent de l’Hospital de Campdevànol.

En el marc de la jornada SUMEM, el mateix dia 30 a la tarda, Jordi LP va fer una actuació a la sala d’actes de l’Hospital de Campdevànol, en la qual va interaccionar i parlar amb els usuaris en un clima alegre, respectuós i en clau d’humor, i va visitar alguns pacients a les seves habitacions.