L’Hospital de Campdevànol ha començat a aplicar una tècnica nova per disminuir el dolor lumbar crònic

30/03/2021.- L’Hospital de Campdevànol ha començat aquest mes de març a aplicar una nova tècnica intervencionista, la radiofreqüència, per disminuir el dolor lumbar crònic, causat per artrosi degenerativa vertebral. Es tracta d’un procediment que es va iniciar en hospitals de tercer nivell, però que ara també s’ha estès a la resta d’hospitals més petits com el de Campdevànol. És un procediment ambulatori, mínimament invasiu que es realitza a l’àrea quirúrgica. El benefici d’aquesta pràctica és la millora dels símptomes, la disminució del dolor durant un llarg període de temps i s’alleugereix el patiment del pacient, millorant la qualitat de vida.

La radiofreqüència o rizòlisi consisteix a aplicar escalfor a través d’una agulla al nervi sensitiu responsable de transmetre la informació de dolor al cervell, per tant la sensació de dolor no li arribarà. Val a dir que no és una tècnica curativa, perquè l’artrosi hi continuarà essent. Aquesta tècnica es realitza amb el pacient despert o amb una mínima sedació. En tractar-se de dolor lumbar, el pacient es posa boca terrosa, i amb l’ajuda de radioscòpia es col·loquen les agulles que es connecten al generador que controlarà la temperatura, l’escalfor que produirà la lesió. El nervi que es crema fa que l’absència de dolor perduri en el temps, tot i que no és una tècnica definitiva, ja que hi ha la possibilitat que el nervi es regeneri i torni a transmetre la informació de dolor. És una tècnica que es pot tornar a fer.

Els pacients que rebran aquest tractament primerament s’hauran visitat a la consulta de Clínica del Dolor. Seran pacients amb dolor lumbar de causa degenerativa i en primer lloc se’ls farà una infiltració. Si aquesta és efectiva i seguint uns criteris mèdics podran ser candidats a fer-se radiofreqüència lumbar. La responsable de la Clínica del Dolor és la doctora Isabel Bruy, és la metgessa que realitza les diferents tècniques intervencionistes, infiltracions i també la radiofreqüència. Es preveu que a l’any es tractin 12-15 pacients.