L'Hospital de Campdevànol engega els actes del centenari

Una mitja marató, un acte per a tots els treballadors, un llibre i un cicle de conferències, els actes més destacats

L’Hospital de Campdevànol va presentar dimarts a la tarda els actes i activitats que es faran amb motiu de la celebració del centenari de la institució, creada el 1920. La presidenta del Patronat de la Fundació de l’Hospital, Dolors Costa, i el gerent del centre sanitari, Joan Grané, van coincidir en destacar que un dels objectius principals d’aquesta celebració és el d’obrir l’hospital a la població de tota la comarca perquè es conegui la tasca que s’hi fa.

Seguint un ordre cronològic, Costa i Grané van detallar els actes. En aquest sentit, es farà un cicle de conferències de temes sanitaris d’interès general com donació d’òrgans, càncer, alimentació, gent gran i vacunes. Se’n farà una a cada municipi gran de la comarca, i s’iniciarà el proper 14 de febrer a Campdevànol al Centre Cívic, amb una conferència sobre la donació d’òrgans, que anirà a càrrec del doctor Jaume Tort, director de l’Organització Catalana de Trasplantaments (OCATT). Les dates previstes per les altres conferències són el 13 de març a Camprodon, el 17 d’abril a Ribes de Freser, el 8 de maig a Ripoll i el 12 de juny a Sant Joan de les Abadesses.

Una altra de les activitats previstes és que el cap de setmana del 27, 28 i 29 de març, en el marc de la Fira de les 40 Hores de Ripoll i, per primera vegada, l’Hospital de Campdevànol hi participarà amb un estand a la plaça Sant Eudald. L’objectiu és apropar l’Hospital Comarcal a la població, i aquest dia s’hi podrà trobar informació del centre, es projectarà el vídeo del centenari, i també s’hi faran proves mèdiques. El mes d’abril, concretament el dia 4, es farà un dels actes més importants o populars  del centenari. Es tracta de la Centenària, una mitja marató que també comptarà amb un recorregut de 10km i una caminada popular de 5km per l’entorn natural de Campdevànol, on hi podrà participar tothom. Aquest dia, a més, s’aprofitarà per treure l’hospital al carrer i, a la plaça de la Mainada, on hi haurà la sortida i arribada de la cursa, s’instal·laran carpes on es faran algunes proves mèdiques, com ara prendre la pressió o mirar el sucre, i un taller de reanimació cardiovascular, entre d’altres. També hi haurà activitats pels més petits.

Sant Jordi també serà una data important pel centenari. Uns dies abans es presentarà el llibre del centenari de l’Hospital de Campdevànol, que recollirà amb fotografies tota la història d’aquest primer segle de vida del centre. Aquest llibre es podrà comprar tant el dia de la presentació, que ja s’informarà, com el mateix dia de Sant Jordi, amb una parada que s’instal·larà a Campdevànol. El mes de maig es dedicarà a reconèixer la tasca i esforç de tots els treballadors i treballadores de l’Hospital de Campdevànol (els actuals i els que hi ha treballat) amb un acte que es farà el 30 de maig. Es tracta d’un acte que serà de caràcter festiu i de trobada.

Per últim, el 3 d’octubre és la data escollida per l’Acte Institucional del Centenari. Aquest dia és el que es va inaugurar l’edifici de l’hospital i hi participaran les autoritats locals i de país corresponents per commemorar aquesta data. Aquest mateix dia s’aprofitarà per fer un reconeixement a l’edifici de l’Hospital i posar-lo en valor. Cal recordar que va ser creat per l’arquitecte Joan Rubió, un referent del modernisme i deixeble de Gaudí. En aquest sentit, s’inaugurarà un plafó explicatiu i commemoratiu, acompanyat d’una petita conferència d’un expert.