L’ABS de Ribes de Freser-Campdevànol realitza tallers sobre salut per als alumnes de primària

Fins ara s’han desenvolupat sessions a 1r i 2n de l’Escola de Campdevànol, a les quals es tracten aspectes com el creixement, l’alimentació, el cos i el seu desenvolupament.

El dimecres 27 d’abril matí es va dur a terme el segon taller “Jo em cuido”, ideat des de l’Àrea Bàsica de Salut (ABS) Ribes de Freser-Campdevànol perquè els alumnes treballin aspectes relacionats amb la salut, com el creixement, l’alimentació, el cos i el seu desenvolupament. La sessió es va dirigir a una quarantena d’alumnes de les dues classes de 1r de primària de l’Escola de Campdevànol i, el dilluns 25, es va fer amb els de 2n.

Aprendre jugant
Per dur a terme els tallers, Mireia Zarco, adjunta d’Infermeria de l’ABS, i Tere Franquesa, infermera de Pediatria i coordinadora d’Infermeria Pediàtrica, han dissenyat un joc que, a través de preguntes, respostes, accions i treball en equip, permet als escolars reforçar el que ja han treballat a classe en l’àmbit d’alimentació, higiene, seguretat, exercici físic, son, descans i el cos humà. D’aquesta manera, amb proves de mímica, endreçar conceptes, imatges, sopes de lletres o endevinalles, els alumnes aprenen de manera divertida i distreta.

El que es feia fins ara era una visita a les classes per part de la infermera de Pediatria o Medicina, qui s’encarregava d’explicar el cos humà, adaptat segons l’edat, els aliments i la piràmide alimentària. Aquest any, però, s’ha decidit apostar per una forma més entretinguda, que desperta l’interès dels alumnes i els ajuda a assimilar millor la informació. El funcionament de les sessions és senzill, es fan grups d’alumnes que juguen en equip i van superant les diferents proves que formen part del joc. Malgrat que finalment, hi ha un equip guanyador, les organitzadores dels tallers subratllen que no hi ha esperit competitiu, sinó de treball conjunt.

Tal com destaca Mireia Zarco, el que es pretén amb aquesta activitat és, sobretot, “reforçar el que ja es treballa des de l’escola en els àmbits relacionats amb la salut”. “La idea és que tant els professionals que s’encarreguen de l’educació com els que es cuiden de la salut dels escolars comparteixin objectius i vagin pel mateix camí”, afegeix. Fins ara, tant les mestres com les famílies s’han mostrat molt satisfetes amb aquesta iniciativa, que des de l’ABS també es valora molt positivament.

Xerrada sobre primers auxilis per a professors
Així mateix, des d’Atenció Primària es va fer recentment una xerrada sobre primers auxilis a l’Escola de Ribes de Freser, a la qual també van assistir els professors de l’Escola Rural de Planoles. La sessió va ser a càrrec de la doctora Rocio Vílchez, pediatra de l’Hospital de Campdevànol i experta en la matèria. També està previst fer aquesta xerrada a l’Escola de Campdevànol. L’objectiu és poder arribar a altres professionals, com els de la llar d’infants.

La salut comunitària i la promoció de l’educació sanitària entre la població són aspectes molt importants, tant per a l’ABS de Ribes de Freser-Campdevànol com per a l’Hospital. És per això que les dues entitats desenvolupen iniciatives com la dels tallers “Jo em cuido”, la formació en primers auxilis per a mestres o les activitats relacionades amb l’esmorzar saludable, que es van dur a terme al gener i al febrer, amb l’objectiu d’arribar al màxim de població possible.