L’ABS Ribes de Freser-Campdevànol fomenta l’esmorzar saludable a les escoles

S’han realitzat tallers a Planoles i Ribes i s’espera fer-los, també, a Campdevànol

L’Àrea Bàsica de Salut (ABS) de Ribes de Freser-Campdevànol, que està gestionada per l’Hospital de Campdevànol, ha posat en marxa una iniciativa per fomentar l’hàbit d’esmorzar correctament entre els més petits. En el marc d’aquest programa, innovador a la comarca, el dia 29 de gener es va realitzar un taller a l’escola Mare de Déu de Núria, de Ribes de Freser, a la classe de P5. Al taller, les impulsores d’aquesta iniciativa, Mireia Zarco, adjunta d’Infermeria de l’ABS, i Tere Franquesa, infermera de Pediatria i coordinadora d’Infermeria Pediàtrica, van explicar la importància de l’esmorzar i van ajudar els alumnes a preparar un entrepà de pernil o formatge per a cada un, acompanyat d’unes broquetes fetes amb fruita tallada a trossos que els infants han pogut banyar en xocolata. I, per descomptat, no hi va faltar l’aigua per beure.

Els tallers es van posar en marxa el passat mes de desembre, quan es va dur a terme una primera sessió a l’escola Núria Morer i Pi, de Planoles, en la qual van participar els 17 alumnes d’aquest centre educatiu. Als tallers s’insisteix especialment en la importància de prendre un bon esmorzar, tant a casa com a l’escola, un àpat que, tal com recorden les infermeres de l’ABS, ha de ser equilibrat i ha d’incloure aliments variats que aportin hidrats de carboni, proteïnes, vitamines i fibra. Està previst realitzar, també, sessions a les classes de P4 i P3 de l’escola de Ribes. Així mateix, la intenció és fer-ho a l’escola de Campdevànol, per arribar als tres centres educatius que hi ha a l’àrea d’influència de l’ABS.

Els tallers es complementen amb una carta informativa per als pares i un pòster que es queda a l’escola perquè puguin continuar treballant el tema, així com cançons que parlen de menjar. L’objectiu és anar més enllà del taller i arribar també a les famílies, perquè siguin conscients de la importància que té aquest àpat. Fins ara, tant els pares com el professorat s’han mostrat molt satisfets amb aquesta iniciativa. Fins i tot alguns mestres han pogut utilitzar el taller per detectar si hi ha nens que van en dejú a l’escola, cosa que, tal com subratllen des de l’ABS, no és gens recomanable.

Mireia Zarco destaca que l’esmorzar és un dels àpats més importants del dia, ja que “aporta l’energia, els minerals i les vitamines necessaris per activar-nos després de les hores de descans”. “A més, contribueix a repartir correctament les calories necessàries durant el dia i aporta els nutrients necessaris per començar la jornada”. Des del seu punt de vista, aquests aspectes són “especialment importants en el cas dels nens i nenes, que es troben en etapa de creixement”, afegeix.

La salut comunitària i la promoció de l’educació sanitària entre la població són aspectes molt importants tant per a l’ABS de Ribes de Freser-Campdevànol com per a l’Hospital. És per això que les dues entitats desenvolupen iniciatives com la dels esmorzars, amb l’objectiu d’arribar al màxim de població possible.