L’ABS Ribes-Campdevànol, com a exemple d’innovació en un estudi sobre la gestió sanitària i clínica

Se n’ha destacat la programació de visites que ha aportat més valor als consultoris perifèrics; la dotació de més prestacions als equips administratius; i la creació d’un equip de suport per atendre a les persones amb necessitats complexes

09/04/2021.- L’ABS Ribes-Campdevànol ha estat una de les 22 centres d’atenció primària del país escollides com a exemple d’innovació per un estudi sobre la gestió sanitària i clínica, elaborat per la Societat de Gestió Sanitària, una comunitat científica formada per més de 500 professionals. L’objectiu ha estat demostrar que la bona gestió té un impacte en salut i social positiu, i l’estudi es va fer el gener i febrer d’aquest any. Des de l’ABS Ribes-Campdevànol, que atén més de 5.000 persones, se’n fa una valoració molt positiva “perquè és un reconeixement de la feina d’equip que estem fent”, destaca la coordinadora, Mireia Zarco.

Les innovacions de l’Atenció Primària de Ribes-Campdevànol que més s’han destacat en el document elaborat per la Societat de Gestió Sanitària són el fet que la programació de visites ha aportat més valor als consultoris perifèrics, o que dotar de més prestacions als equips administratius ha permès desburocratitzar el treball clínic. Un altre valor que s’ha destacat és la creació d’un equip de suport per atendre a les persones amb necessitats complexes, i també que la introducció de la videoconsulta entre els professionals de l’atenció primària i el servei de traumatologia de l’hospital ha reduït la llista d’espera fins a la meitat.

Els responsables de l’ABS Ribes-Campdevànol expliquen que “tota aquesta feina que es va començar fa temps enrere, ara comença a donar els seus fruits”, i que innovar és el resultat final de valorar i fer canvis “és a dir, deixar de fer el què no aporta valor i començar a fer les coses d'una altra manera, i si pot ser, amb resultats més bons”, apunta Mireia Zarco. Destaca també que per poder fer tots aquests canvis “cal que els diferents estaments estiguin alineats: des de direcció, passant pels comandaments intermitjos , fins tot l'equip de professionals”.

L’atenció primària es va reformar el 1985, i des de llavors han passat moltes coses: envelliment de la població, canvis en l'escala de valors, preferències dels professionals, canvis en la burocràcia, “i això vol dir que ens hem de fer moltes preguntes respecte la feina que fem cada dia”. La coordinadora de l’ABS reflexiona dient que “ens queda molt de camí per fer i segurament ho farem acompanyats d’eines digitals, que malgrat que no poden substituir la tasca humana que fan els professionals, sí que ens ajudaran a tenir uns resultats millors”.