Dades de la Fundació Hospital de Campdevànol i la Covid-19

L'Hospital ha atès a més d'un centenar de persones positius per Coronavirus

03/07/2020.- L’Hospital de Campdevànol ha atès un total de 109 pacients amb PCR positiu per Covid-19 al llarg de la pandèmia, dels quals 59 van ser ingressats i 50 van ser derivats al seu domicili per recuperar-se. En total s’han produït deu defuncions a causa d’aquesta malaltia. Actualment, però, no hi ha cap pacient ingressat, malgrat que es continuen detectant alguns casos positius per Covid-19, evidenciant que el virus continua viu i, per tant, és del tot necessari que la ciutadania continuï prenent mesures de prevenció i seguretat. Malgrat el desconeixement dels efectes i evolució de la Covid-19, el funcionament i capacitat de reacció de l’Hospital de Campdevànol ha estat molt satisfactori i, el més important, s’ha pogut atendre a tothom que ho ha necessitat en tot moment, fos quina fos la seva urgència.

Amb la pandèmia, l’Hospital de Campdevànol es va veure obligat a reorganitzar les instal·lacions i serveis. En detectar els primers casos, l’Hospital va habilitar una zona per pacients crítics a urgències, amb la necessitat de ser intubats i mantenir-los amb ventilació mecànica abans de ser traslladats a altres hospitals amb UCI, majoritàriament a l’Hospital Josep Trueta de Girona. En el moment àlgid de la pandèmia, l’Hospital de Campdevànol va arribar a mantenir a pacients intubats en espera de ser traslladats en una Unitat de Cures Intensives, durant més de dos dies, ja que els centres hospitalaris de referència estaven col·lapsats.

L’Hospital va habilitar les Unitats d'Hospitalització 1A i 2A exclusivament per a pacients amb malaltia confirmada de Covid-19 o amb símptomes de possible infecció. Aquestes plantes tenien capacitat per a 50 pacients, però el màxim d’ocupació va arribar als 34 malalts ingressats. També es van reduir dràsticament les visites de familiars a malalts i es van canviar els protocols d’accés al centre per evitar qualsevol possibilitat de contagi. D’altra banda, es van suspendre les visites presencials de Consultes Externes que no eren imprescindibles realitzar-les. Un 30% es van solucionar via telefònica o telemàtica.

El 30% de les urgències que hi ha hagut al centre hospitalari durant els mesos d’estat d’alarma han estat relacionades amb la Covid-19, però cal destacar que es van reduir considerablement: en un mes similar de l'any anterior n’hi havia 34 i durant l'època de pandèmia s’han reduït fins a les 13-20. Això constata que la ciutadania va fer cas de les recomanacions de no anar a urgències si no era del tot necessari, amb l’objectiu de no col·lapsar-les en un moment molt delicat a causa del Coronavirus.

Pel que fa a l’Atenció Primària de Ribes de Freser-Campdevànol, que cobreix a vuit municipis, durant aquest any el 57,65% de les visites han estat no presencials, mentre que l’any passat van ser només el 24,5%. Les visites i consultes s’han resolt principalment per telèfon, que s’han multiplicat per sis respecte a l’any anterior. Els tràmits (bàsicament renovació de tractaments) han ocupat el segon lloc pel que fa a consultes, i finalment també se n’han fet per correu electrònic que, malgrat que no arriben al 5% del total, s’han triplicat. Els sis consultoris locals es van tancar tot i que es va continuar donant atenció domiciliària als ciutadans d’aquelles poblacions. I fins i tot, l'activat programada (controls de sintrom, cures, etc), si era possible, es va continuar fent a domicili. L’Atenció Primària de Ribes de Freser va continuar fent-se càrrec de l’atenció sanitària a la residència de la gent gran de Ribes de Freser, per l'acord signat amb l'entitat que la gestiona, SUMAR, fa més d'un any, on no hi ha hagut cap cas de Covid-19.